גרפיקה למעצבים מתחילים ומתקדמים- רקעים, מברשות לפוטושופ, טקסטורות, עיצובים מוכנים, מברשות ופלאגים לפוטושופ, צורות וקטוריות, מברשות וקטור, פונטים, טפטים, איורים ועיצובי דפוס חופשיים להורדה

ראיון עם שרון סרברו, מרצה בכירה ב-HackerU

ראיון עם שרון סרברו, מרצה בכירה לעיצוב גרפי במרכז להכשרת והשמת עובדים למקצועות ההיי-טק –HackerU, ופרילנסרית בענף עם וותק של 21. מאת: נגה בקל, מנהלת תוכן ומרצה למדיה חברתית ב-HackerU

 מה הרקע האקדמאי שלך?

את לימודי העיצוב הגרפי למדתי באורט בת"א בין השנים 1993-1995. בזמן לימודי זכיתי בפרס בתחרות ארצית במקום השני בארץ לעיצוב שלט חוצות בנושא "איכות הסביבה". בשנים הללו החלה המודעות לנושא איכות הסביבה והמשרד להגנת הסביבה הכריז על תחרות בין המכללות המוכרות. התמודדו 500 סטודנטים וזכיתי במקום השני וקיבלתי פרס מהשר בזמנו, יוסי שריד. בשנת 1994 למדתי ב- " Center‪ Apple " המוסד היחידי שלימד את תוכנות Adobe. וקיבלתי הסמכה לתוכנת ה- Photoshop ו- Illustrator. מעבר לכך למדתי שם גם Freehand  (תוכנת עימוד).

לאחר מכן, בשנת 2008 הוצאתי תעודת webmaster ממכללת Seneca  שב-‪ Toronto‪ Canada שם קיבלתי תעודת ‪ Honors‪" "High (תעודת הצטיינות).

היום בשביל להתקבל לעבודה, רוב המעסיקים דורשים ניסיון, איך התחלת לעבוד בתחום?

מייד עם תום הלימודים שלחתי קורות חיים בלבד מאחר ובזמנו תיק העבודות לא היה דיגיטלי, ובזמן הראיון הצגתי אותו. היו לי הרבה חששות מהראיון כי הרי לא היה לי כל ניסיון במקצוע, אבל ידעתי שעליי לקבל אומץ ולהאמין ביכולות שלי יותר. לבסוף, התקבלתי והתחלתי לעבוד ב-1994 בעיתון מקומי בראש העין שהודפס שבועית, שם עימדתי את העיתון ועיצבתי מודעות.

ספרי על הניסיון התעסוקתי שצברת במשך השנים

מעבודה לעבודה התקדמתי וצברתי ניסיון, בין אם זה במהירות ההספק בעבודה, או בין אם  ביכולת בסגירת קבצים לדפוס. עם הזמן והניסיון ידעתי באיזו תוכנה להשתמש בהתאם לעיצוב המיועד של התוצר הסופי. אחד ממקומות העבודה שהכי שינו אצלי את הראייה העיצובית היה במשרד הפרסום  "שלמור אבנון עמיחי", שם עבדתי בתור מעצבת גרפית ומנהלת סטודיו בין השנים 1997-2000. זכיתי לעבוד תחת אחד מגדולי המעצבים הטיפוגרפיים של ימינו, מר גדעון עמיחי.

בין השאר עבדתי במשרד פרסום "מידן ישראלי" שבו תפקדתי בתור ארט-דיירקטור, שם הייתי אחראית על שינוי המיתוג של "מכבי שירותי בריאות" שקיים עד היום. הקמפיין זכה בהמון שבחים ע"י ice (עיתון של חברות הפרסום- שהיום מתפקד כאתר). עיצבתי מספר קמפיינים נבחרים: אורנג', מכבי שירותי בריאות, אופיס דיפו, סוד, רכבת ישראל ועוד… היום אני פרילנסרית שעובדת עם לקוחות גדולים וקטנים. מבחינה עיצובית אני מאתגרת את עצמי יום יום, מחפשת פרצות עיצוב מתקדמות, מה באופנה ואיך אוכל להמחיש זאת בעיצוב מודרני. אני תמיד בכוננות ספיגה מהעולם שסביבי. בנוסף, אני מרצה בהאקריו בקורס עיצוב גרפי , ארט וקופירייטינג, בהעברת הידע אני מרגישה סיפוק רב ומאוד שמחה לראות את בוגרי מתקדמים ועובדים בתחום.

הקורס בהאקריו, כיצד הוא מתנהל?

בשלב הראשון, אני מלמדת את תוכנות Adobe- Photoshop, Illustrator, Indesign, Dreamweaver. שלב זה הוא קריטי בשביל המשך הלימודים. בשלב השני, אני מלמדת את תורת העיצוב שם אני מתמקדת בלימוד קומפוזיציה, תורת הצבעים, עיצוב בניית אתרים, טיפוגרפיה ועוד. בשלב השלישי לומדים Flash, בכדי לעצב בעתיד באנרים ומשחקים. בשלב הרביעי, אני מלמדת תכנות Front End (HTML, Css). בשלב הסופי לומדים UI/UX. במהלך כל השלבים התלמידים מקבלים פרויקטים בעבודות ממשיות ומתנסים בכל סוגי התוכנות. חלק ניכר מהפרויקטים משמשים לתיק העבודות שמשמש את הסטודנטים כשהם מגיעים לראיון.

 

באילו מקומות ניתן לעבוד בתחום?

אחרי 21 שנות ניסיון שבהן עבדתי בתחום, למדתי שדבר ראשון שגורם להצלחה הוא הרצון העז לעסוק במקצוע , יחד עם כישרון רב . כמובן שהמפתח לכניסה הינו תיק עבודות מקצועי ומסודר. בלעדיו הכניסה כמעט בלתי אפשרית.

העבודות בתחום מגוונות:

בית דפוס, עיתונות, משרדי פרסום, חברות הייטק, בוטיקים קטנים לעיצוב ועוד… בפן העצמאי ניתן לעבוד כפרילאנסר- ככל שתתקדמו במקצוע כמובן שתוכלו להצליח גם כעצמאיים. בכל אחת מהעבודות ניתן למצוא יתרון שיקדם אתכם כמעצבים:

בית דפוס: תלמדו כיצד להוציא את עבודותיכם לדפוס, נושא מורכב שמתוקף המקצוע עליכם להיות מומחים בו.

עיתונות: תלמדו לעבוד מהר כי הרי העיתונות תחומה בזמן – מהדורה יומית, שבועית או חודשית.

כל יתר אופציות העבודה יחברו את השניים שציינתי וילמדו אתכם כיצד מעצבים בצורה עכשווית: תתמקדו בעבודה בטיפוגרפיה, קומפוזיציה, עולם הצבע וכל הזוהר שבעיצוב. תלמדו לעבוד מסודר מול בריף עבודה.

 

מהן הדרישות הבסיסיות ממעצב מתחיל?

 

בעידן של היום לא תוזמנו לראיון עבודה אם אין לכם תיק עבודות דיגיטלי. עוד לפני תהליך הראיון האישי תתבקשו לשלוח תיק עבודות, רצוי שהוא יהיה מבריק ויציג את היכולות שלכם להעביר מסרים קונספטואליים נכונים, טיפוגרפיה וקומפוזיציות הולמות.

ברגע שתגיעו לראיון העבודה עליכם להיום מוכנים לכל שאלה, בין אם היא מקצועית ובין אם היא קשורה להסתגלות לעבודה בצוות או לבד… רצוי מאד שתעשו מחקר מקדים לפני שתגיעו לראיון העבודה על המקום בו תעברו את הראיון‪, לדוגמא: אם זה ראיון למשרד פרסום רצוי שתבדקו איזה קמפיינים הם העלו ועל הצלחת הקמפיינים.

 

אם כך, אילו טיפים מקצועיים את יכולה לתת למעצב מתחיל?

ישנם מספר לא קטן של טיפים והמלצות שאני יכולה לתת למעצב מתחיל ואפרט על החשובים בניהם:

  1. בריף:
ללא בריף מסודר אתם תאבדו זמן רב ומיותר בעיצוב כי לא תדעו לאן לקחת את הקונספט הרצוי.
  2. מחקר: לא להתחיל לעבוד ללא מחקר על הנושא שנתבקשתם לעצב.
  3. הכנת סקיצה (קומפוזיציה): עיצוב סקיצות על נייר עם עיפרון חוסך בזמן ! המחשב הוא כלי עזר בלבד, והוא אינו יכול להעביר את העיצוב והמסר החזותי שנמצא בראשו של המעצב. שימרו על עיצוב נקי – תמיד לזכור את הפתגם "מרוב עצים לא רואים יער".
  4. צבעים: צבע הוא דבר משמעותי – צריך לזכור ששימוש בצבעים הוא לא סתמי כי אם מחושב. צריך להתחשב בתורת הצבעים וגם להתחשב בפסיכולוגיה של הצבע.

בנוסף, לא לשכוח לשאול את הלקוח מהם הצבעים שהוא אוהב.

  1. פונט: צריך לחשוב איזה סוג פונט מתאים ללקוח שהנכם מעצבים עבורו.קחו לתשומת לבכם כי פרט לפונטים שמגיעים עם מערכת ההפעלה שלכם (בהנחה שהיא חוקית) ופונטים חינמיים באינטרנט, פונט נחשב ליצירה שיש עליה זכויות יוצרים ולכן – חייבים לרכוש אותם. אתם יכולים ליצור פונטים בעצמכם.

עוד נקודות שצריך לזכור:

  • פונט מקושקש או פונט כתב יד לא יהפוך את העבודה לטובה יותר!
  • השתדלו שלא להשתמש ביותר מ-2 סוגי פונט!
  • פונט גדול ושמן לא בהכרח מושך את העין!
- פונט קטן מדי גורם לצופה לעבוד קשה בקריאה ועל כן לא יקראו ויעזבו את העיצוב.
  1. תמונות:

תמיד לשאול את הלקוח אם הוא מספק תמונות. אם הלקוח אינו מספק תמונות נא להבהיר ללקוח כי לתמונות יש זכויות יוצרים ועל כן חייבים לרכוש תמונות. אם תשתמשו בתמונות ללא אישור (רכישה) אתם עלולים לקבל תביעה. את התמונות שאתם קונים/ מבקשים מהלקוחות- שימו לב שהם באיכות גבוהה. לא להתפשר על איכות תמונות. ככל שהתמונה יותר איכותית כך השימוש בה ייראה יותר טוב.

  1. בליד:
שוליים שמשאירים סביב העיצוב הרצוי (השוליים הללו באים למנוע מצב שבעת החיתוך של עבודתכם בבית הדפוס יחתך משהו שלא אמור להיחתך).
הבליד לרוב בין 3-5 מ"מ.
  2. Margin : שוליים פנימיים השומרים על עיצוב קומפוזיציה מדויקת. ה-Margin יכול, ואף רצוי שיהיו גדולים יותר מחצי ס"מ על מנת להיות בטוחים ששום דבר לא ייחתך. בשוליים אלו לא ממקמים טקסט אלא רקע בלבד.
  3. אישור: תמיד לדרוש אישור סופי מהלקוח לעיצוב שלכם.
  4. חשיבה מחוץ לקופסא : תמיד לזכור לפני שמעצבים שגם אתה לקוח ולחשוב מה היה מושך אותך עיצובית כך שתשים לב למוצר (מחשבה קוגטיבית).
  5. לוגואים וסמלים חייבים להיות פשוטים ווקטוריים : בכדי שיוכלו להופיע בקטן (כרטיס ביקור) או בענק (שלטי חוצות).

 

מה השתנה במקצוע מאז שהתחלת לעבוד בו ועד היום?

ב-21 שנה שאני עוסקת במקצוע המון השתנה : ראשית רוב  העיצובים נעשים מיידית על מחשב ולא על נייר כך שלוקח הרבה יותר זמן. בעבר התוכנות לא היו מפותחות כמו היום. אני טוענת שהיום גרפיקאים "מפונקים" לטובה, יש המון אופציות בתוכנה, כמות הכלים הוכפלה ויכולות המחשב מדהימות ומאוד קריאטיביות. שימוש בויז'ואל הפך להיות הרבה יותר זמין וזול. היכולות הרבה יותר מהירות, היום בעידן האינטרנט הכל מאוד דינמי ולכן התחרות הרבה יותר נרחבת. המקצוע מאגד עצבות, שמחה, אהבה, שנאה והרבה אמוציות שונות שיחד עם ראש קריאטיבי – השילוב פשוט יכול להיות יוצא מגדר הרגיל. זהו מקצוע מאד ביקורתי לחיוב ולשלילה וחייבים ללמוד כמעצבים לקבל כל ביקורת. יש אפשרויות קידום רבות במקצוע – הכל מתחיל בכם!

 

איך את רואה את המקצוע בעתיד?

בעיני, המקצוע יהיה עוד יותר דינמי, העיצוב יהיה הרבה יותר און-ליין, עולם האינטרנט יהיה יותר דומיננטי, הדפוס לאט לאט יתפוגג, אך לא לגמרי ייעלם. בעיני צריך לקחת בחשבון את העתיד הקרב ובא וחייבים להתמחות בעולם הדיגיטלי. כגרפיקאית למדתי כי אני כל הזמן לומדת – הקידום הטכנולוגי הוא יומי וצריך להתעדכן כל הזמן ! אחרת – תישארו מאחור.

לסיום, צריך לזכור שהרעיון הויז'ואלי בא מהפנים שלכם ולא המחשב הוא המעצב. תפתחו את הלב, תרחיבו אופקים, תלמדו ותפנימו את היופי והכיעור שבעולם. תיצרו באהבה ובתשוקה.

בהצלחה!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים