גרפיקה למעצבים מתחילים ומתקדמים- רקעים, מברשות לפוטושופ, טקסטורות, עיצובים מוכנים, מברשות ופלאגים לפוטושופ, צורות וקטוריות, מברשות וקטור, פונטים, טפטים, איורים ועיצובי דפוס חופשיים להורדה

עיצוב חווית משתמש – UXD

מאת שרון סרברו מרצה בכירה לעיצוב גרפי במרכז להכשרה והשמת עובדים למקצועות ההיי-טק – HackerU

הכל מתחיל מרעיון, רעיון שצריך לבצע. האם יש לנו יכולת להבין את צורת הביצוע של אותו רעיון ? עלינו ראשית להחליט מהו הצורך הסופי של אותו רעיון, כיצד נהפוך אותו לממשי.

עיצוב חווית משתמש - לחץ להגדלה

עיצוב חווית משתמש – לחץ להגדלה

מהו עיצוב חווית משתמש -UXD  וכיצד אנחנו , כמעצבים , משתלבים ומשתמשים בסביבה טכנולוגית זו ?

עיצוב חוויית משתמש הוא מונח מורכב יחסית. ישנם מספר רב של מונחים סביב התחום הטכנולוגי בסביבת האינטרנט כמו:
עיצוב אינטראקציה (Interaction Design), ארכיטקטורת מידע (Information Architecture), אינטראקציית אדם מחשב (Human Computer Interaction), הנדסת גורמי אנוש (Human Factors Engineering), שימושיות (Usability) ועיצוב ממשק משתמש (User Interface Design).

מה ההבדל בין התחומים?

היום בכדי לממש כמעט כל רעיון , במיוחד בעולם עיצוב בניית אתרים ועיצוב אפליקציות , משתמשים בשלושה ממשקים עיקריים לגיבוש רעיון למוצר סופי:

חווית משתמש / (UX) – User Experience‪

חוויית משתמש (UX) כרוכה בהתנהגויות של אדם, עמדות ורגשות לגבי שימוש מסוים- מוצר, מערכת או שירות. חוויית משתמש מייחסת חשיבות קוגניטיבית, מעשית, חווייתית ורגשית, בהיבטים בין האינטראקציה האנושית מול מחשב (אתר, אפליקציה) או מוצר. בנוסף, היא מכלילה את תפיסותיו של האדם מההיבט המערכתי כגון שירות, נוחות שימוש ויעילות. חוויית משתמש יכולה להיחשב סובייקטיבית במהותה, כי הרי מדובר ביחס ובמחשבה של האדם למערכת. חוויית משתמש היא דינאמית והיא משתנה כל הזמן בשל נסיבות משתנות, צורכי שימוש ושינויים עדכניים במערכות שונות.

האלמנטים הבאים מרכיבים חלק גדול מחוויית המשתמש:

  • אינטראקציות נזילות
  • קליטת מידע בקלות
  • זמן תגובה מהיר במערכת
  • זרימת עבודה אינטואיטיבית
  • מידע ותכונות מובנות
  • התקדמות מהירה, קלה ונוחה במערכת
  • מראה נעים

ממשק משתמש / UI-User Interface

ממשק המשתמש (UI) היא התרחשות פיסית בין בני אדם לממשק/ מכונה. מטרת האינטראקציה היא הפעלה ושליטה בממשק בצד המשתמש (קלט), ומשוב מהממשק (פלט), אשר מסייע למשתמש בתהליך קבלת החלטות תפעוליות.

ממשק המשתמש כולל חומרה, תוכנות ורכיבים. דוגמאות לממשקי משתמש כוללים מערכות הפעלה של מחשב וכלי עבודה ובקרות תפעול של מכונות. שיקולי התכנון בעת יצירת ממשקי משתמש קשורים לחוויית המשתמש (UX).

באופן כללי, מטרת האינטראקציה היא לייצר ממשק משתמש קל לגישוש עצמי, יעיל, מהנה וידידותי למשתמש, וכמובן שהתוצאה הסופית הרצויה תתבצע. זה בדרך כלל אומר שהמפעיל צריך לספק קלט מינימאלי כדי להשיג את הפלט הרצוי.

ממשק משתמש גרפי/GUI-Graphic User Interface

בגלל השימוש המוגבר במחשבים אישיים לאורך השנים, הבינו כי יש חשיבות עיצובית לשימוש בממשק, על כן העיצוב הגרפי (המכונה "גואי" – GUI) , הכולל עיצוב סמלים גרפיים ואינדיקטורים חזותיים , הוא מאוד עקרוני וחשוב. הממשק הגרפי מתפעל את המשתמש באמצעות מניפולציה ישירה בעזרת אלמנטים גרפיים.

עיצוב חווית משתמש

עיצוב חווית משתמש

ה-UX ו-UI הם בעצם בריף העיצוב לממשקים השונים. ישנן חוקים שונים שכמעצבים אנחנו מחויבים לייחס להם חשיבות רבה, במיוחד בכל הקשור לבניית אתרים ובניית אפליקציות‪.

ישנן ‫שלושה עקרונות עיצוב בתחום ממשק משתמש:

  • ‫המשתמש בעל השליטה על הממשק – כאשר משתמש נכנס לממשק הוא חייב להרגיש שיש לו שליטה, יכולת הניווט בממשק חייבת להיות הגיונית. הרי שאם המשתמש לא יצליח להגיע ליעד שכיוון, נאבד אותו (הוא לא ישתמש יותר בממשק).
  • ‫הפחתת עומס שימוש בזיכרון של המשתמש – היות וכולנו שונים האחד מהשני ביכולת לזכור מידע, רצוי שנעזור למשתמש בכך שלא יהיה לו צורך בשימוש בזיכרון. הממשק מחויב להיות בעל יכולות מעבר במידע, בעל יכולת תזכורות וכמובן בעל יכולת לחזור חזרה לקריאה/ הסתכלות חוזרת במידע.
  • ‫עיצוב אחיד ממשק המשתמש – תדמיינו כניסה לאתר שעמוד הבית ועמודים הפנימיים שונים אחד מהשני לחלוטין. ממשק שכזה יגרום לבלבול וחוסר ריכוז של המשתמש, המשתמש לרוב יהיה מבולבל באם הוא נמצא באתר המדובר או שהוא הועבר לאתר אחר ועל כן חשיבות אחידות העיצוב של הממשק חשוב. חייבים לתת דגש על החלטה בשימוש של סוגי הפונטים, חשיבות בקומפוזיציה וצבעים.

לסיכום, צריך להבין שכל אחד מהאלמנטים שצוינו עובדים במקביל האחד עם השני ואין יכולת להתקדם מבחינת גיבוש הרעיון הסופי ללא שימוש בכל הממשקים.

זה כמו הביצה והתרנגולת, אף אחד אינו יכול להסביר מה בא קודם, כך גם עובדים ה-UI וה-UX.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים